Boern Racing

BOERN RACING

FORD ESCORT RS 2000 MRK V

 

Ejer/Kører Henrik Jørgensen Nykøbing F Motorsport

Co – driver Morten Jørgensen Nykøbing F Motorsport

Årgang 1991

Motor 1998 ccm 16v modificeret Sierra motor.

Elektronisk indsprøjtning model Ford EEC iV

 

Heste kræfter 150hk v 6000 , 190 Nm ved 4.500

max Rpm 6.500 0-100 8,3 sek

Tophastighed Ca 230 alt efter gearing

 

Bremser 260mm ventilerede skiver foran

270 mm skiver bagpå.

Første Escort med skiver hele vejen rundt.

Hydraulisk håndbremse

 

Justerbart bremsetryk til bagkredsen

 

Ejere

Vognen har kørt sit første leveår for Ford Motorsport i Köln

Som team/demovogn hvorefter det var værkføreren på Ford i Köln der købte den og brugte den indtil 2010 hvor den kom til Danmark og blev ombygget til race.

 

Styrtbøjle/Bur Originalt Sparco bur

For at få plads til buret, har det bl.a været nødvendigt at skære i instrumenteringen samt fjerne det originale soltag

 

Undervogn Eibach fjedre

Differentiale spær Ja

Sæder Sparco Circuit II 2015

S-seler Sparco 6 punkt

Luftindtag K&N

Udstødning Racing

 

Fælge/dæk Forskelligt alt efter prøvernes beskaffenhed

 

Fabrikeret på Ford's Tyske fabrik August 1991

Indregistreret første gang 26/11 1991 af Ford Werke Köln, hvor den har ¨kørt som "demovogn" for Ford Motor Sport, Vognen blev allerede dengang synes med en "Racing undervogn" monteret af ”Wolf Racing” i Tyskland og motoren blev måske modificeret en smule.

8 december 1992 blev den "overtaget" af værkføren på Ford i Köln, der har ejet den indtil d. 18/3 2008

 

 

Der blev lavet ca 1000 Mk5-1 modeller i perioden 1991 til 1992 og der er ikke mange i live idag.

Faktisk er Danmark ret god repræsenteret da vi har tradition for at holde biler i live længere pga de høje afgifter.

 

Ford lavede den "nye" rs med et look der mindede om standard Escorterne for at forsikringspræmien skulle blive lavere,

Men den hoppede forsikringsselskaberne ikke på

 

Derfor solgte de relativt få da den oven i købet var meget dyrere end standard bilerne.

Vognen er konstant under ombygning, for bl.a. at forbedre og videreudvikle dens motorkraft og køreegenskaber.

 

Vognen er synet ved statens bilinspektion

Rallysynet ved DASU

Opbygget og godkendt efter DASU grp E reglement

Sikkerhedsmæssig godkendt til at køre Klubrally og Rallysprint

 

Kontakt: boernracing@mail.dk

 

 

 

©-rik Copyright 2016. All Rights Reserved.